کد مطلب:124740 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:177

بسیج نیرو به جبهه
پی آمد سوم روی كرد تشكل همسو بسیج نیرو در مصاف با معاویه می باشد.

به خاطر داریم كه امام مجتبی در دوران رسول الله صلی و الله و آله خردسال بود و توان شركت در جبهه را نداشت. لیكن ازهنگام برومندی حضرتش حتی در زمان خلفا كه بسیاری از نبردها با اذن امام علی علیه السلام صورت می گرفت همواره در جبهه نبرد شركت می جست و یكی از فرماندهان سپاه اسلام به شمار می رفت [1] .

در جریان انقلاب علیه عثمان از نگهبانان خانه عثمان بود كه به دستور امام علی برای جلوگیری از فتنه نگهبانی می داد تا در این حادثه مجروح و خونین شدند.

صلابت و هیبت امام در دوران زمام داری پدرش بهتر آشكار شد. در دو جنگ جمل و صفین كه هر دو از هر جهت جنگ بزرگ بودند، امام مجتبی ازطلایه داران سپاه بود. در فراهم آوردن نیرو برای جبهه در جنگ جمل نقش اول را ایفا نمود و هزاران نفر را از كوفه به یاری علی علیه السلام در جمل گسیل داشت. در نبرد صفین نیز از سران و پرچم داران سپاه علی علیه السلام بود. تا آنجا پیش رفت كه امام نگران جان وی و بردارش حسین گردید. [2] شجاعت و سترگی امام از همان دوران نوجوانی بر همگان آشمار بود.

اینك امام خود زمامدار امت اسلام است. جنگ و صلح و سرنوشت امت اسلامی به دست وی سپرده شده است. امام سترگ و

مقاوم و بردبار و صبور در برابر دشمنی چون معاویه در مصاف است.

پشتیبانی تشكل همسو از امام همام، وی را وادار می سازد تا پایداری خود را باید بیش از هر زمان نمایش گذارد، تا صبوری فرزند حیدر كرار شفاف تر شود و فرزند فاطمه كه از سینه سترگ فاطمه شیر نوشیده اینك باید مظهر شجاعت علی و سترگی فاطمه را به نمایش آورد، تا در آینده هوشمندان جامعه به تماشای آن خیره شوند. امام سترگ و هوشمند باید بار دیگر خاطره های بدر و خیبر را زنده كند و اعقاب بوسفیان را رسوا و دمار از آنان در آورد.

امام مقاوم و پایدار تمام توان خویش را به كار می گیرند و از توان مندی های خویش بهره می برد تا در مصاف با معاویه لیلة الهریر دیگری پدیدار كند. تا بار دیگر بوزینه های روبه صفت از خروش شیران هراسناك فرار كنند.

امام همام كه شرایط را فراهم در برخورد نظامی مشاهده می نمود. ازلحاظ نیرو، هزاران نفر اعلام پشتیبانی می نمایند. طبق برخی منابع پنجاه هزار نفر همراه امام به مداین حركت می كنند. [3] .

اعلام پشتیبانی مردم از یك سو، ازلحاظ تجهیزات نظامی نیز در شرایط خوبی به سر می بردند به همین جهت بعد از مدتی كه زعامت حضرت استقرار یافت بعد از چند ماه (حدود شش ماه) دستور بسیج عمومی را صادر نمودند. فرماندهان نظامی را از افرادی با سابقه تعیین و آنان را ساماندهی نموده به طرف «نخیله» اردوگاه موقف بسیج نمودند تا بعد از سازماندهی به طرف ساباط و مداین و آنگاه مرز شام حركت نمایند.



[ صفحه 126]




[1] تاريخ ابن خلدون، ج 2، ص 128، طبري، ج 4، ص 18.

[2] نهج البلاغه، خ 207، ص 323.

[3] انساب اشراف، ج 3، ص 293.